دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1398 - 05:45
عیسی‌زهی در گفتگو با آنا:

20 رشته صنایع‌ دستی در سیستان و بلوچستان فعال هستند

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: 20 رشته صنایع‌ دستی در این استان فعال هستند.
کد خبر : 380872
5417f9c9-86ed-47a8-a34b-42bce468b54b.jpg

محمدبهروز عیسی‌زهی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره هنر و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این استان در زمینه صنایع‌ دستی غنای بالایی دارد به‌طوری‌که نام سیستان و بلوچستان با نام بعضی از این صنایع عجین شده و سوزن‌دوزی از جمله این هنرهاست.


وی افزود: هنر سوزن‌دوزی زیرشاخه‌های زیادی ازجمله پریواردوزی، گراف‌دوزی و آیینه‌دوزی یا پیت‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی و رودوزی دارد و در هرکدام از زیرشاخه‌ها افراد زیادی که اغلب هم بانوان استان هستند در این رشته فعالیت می‌کنند.


معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان  گفت: به‌دلیل غنا و  تمرکز و فعالیت تعداد زیادی از سوزن‌دوزان در ایرانشهر و روستاهای اطراف آن، این شهر را در سال 97 به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی نام‌گذاری و ثبت کردیم.


عیسی‌زهی خاطرنشان کرد: سال 96 با توجه به ویژگی‌هایی که روستای کلپورگان داشت و  سفال این روستا شهرت جهانی دارد، این روستا را به‌عنوان روستای جهانی سفال نام‌گذاری کردیم و فکر می‌کنم نخستین روستایی بود که این عنوان را به خود گرفت و از زمانی که عنوان جهانی را بر خود نهاد، توانستیم اقدامات قابل‌توجهی برای هنرمندان سفال‌کار انجام دهیم.


افزایش سفالکاران روستای کلپورگان


وی افزود: از زمان نام‌گذاری روستای کلپورگان با عنوان جهانی توانستیم خدمات خوبی به هنرمندان این روستا ارائه کنیم به‌طوری که شاهد اقبال مردم به این هنر هستیم و سفالکاران این روستا  از 10 نفر به 100 نفر رسیده‌اند و همه بانوان روستا به کار سفالگری مشغول هستند.


«تنگه سرحه» به نام روستای ملی حصیربافی ثبت می‌شود


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان یادآور شد: سال جاری نیز با توجه به ویژگی‌هایی که روستای تنگه سرحه از نظر حصیربافی دارد و تعداد زیادی از روستائیان در این روستا به حرفه حصیربافی مشغول هستند، بنا داریم این روستا را به‌عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت کنیم، صنایع‌دستی دریایی از دیگر صنایع در سیستان و بلوچستان است که بیشتر در جنوب استان در حال فعالیت هستند و  رشته‌ گلیم‌بافی نیز در بعضی از مناطق بلوچستان مناطق وجود دارد که هنرمندان مشغول فعالیت هستند.


حدود 20 رشته صنایع‌دستی در سیستان و بلوچستان فعال هستند


عیسی‌زهی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان آراسته به هنرهای دستی متعددی است؛ اما اگر فقط خواسته باشیم که صنایع بومی استان را نام ببریم حدود 20 رشته صنایع‌دستی در این استان مشغول فعالیت هستند که بیشترین تمرکز هنرمندان در رشته سوزن‌دوزی و پوشاک محلی و سنتی است و این نکته را اضافه کنم که سیستان و بلوچستان تنها استان در کشور است  که در منطقه بلوچستان مرد و زن این منطقه به لباس بومی خود وفادار هستند و همه مردم لباس بومی بر تن می‌کنند.


وی یادآور شد: اگر به صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان توجه شود، این صنایع می‌تواند محور توسعه استان شود؛ ولی مشکلات متعددی گریبان‌گیر صنایع‌دستی استان شده که یکی از مشکلات عمده ما در حوزه کاری کمبود نیروی متخصص صنایع‌دستی است، یعنی به تعداد صنعتگرانی که در استان داریم، نیروهایی که بتوانند به آنان خدمات ارائه کنند، وجود ندارد، در هیچ‌یک از شهرستان‌های استان نیروی متخصص صنایع‌دستی نداریم که پیگیر کار صنعت‌گران شود، برای انجام کارهای روزانه و عادی که در سطح اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام می‌شود، نیروی متخصص باید وجود داشته باشند.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این روزها به‌دلیل تحریم‌های موجود، نخ و پارچه با افزایش قیمت مواجه شده، از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و همه اینها دست‌به‌دست هم داده و موجب بی‌رونقی در این صنعت شده است.


آمار واقعی از فعالان هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان نداریم


عیسی‌زهی با بیان اینکه زن و دختر و مرد بلوچ در شهرهای ایرانشهر، خاش، نیک‌شهر و سراوان غیر از لباس محلی لباس دیگری بر تن نمی‌کنند به آنا گفت: با توجه به این ویژگی تعداد زیادی هنرمند سوزن‌دوز در این شهرها فعال هستند؛ اما چون ارتباطی با اداره کل میراث فرهنگی استان ندارند به همین دلیل ما آمار واقعی از فعالان هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان نداریم.


وی درباره اعطای وام و حمایت از صنعتگران این استان اظهار کرد: چند سال پیش بخشنامه‌ای درباره اعطای وام کم‌بهره به روستائیان ابلاغ‌شده بود، ما هم به شهرستان و روستاها ابلاغ کردیم. مردم اما به‌دلیل باورهای مذهبی که دارند به‌‌ویژه در منطقه بلوچستان هیچ‌گونه استقبالی نکردند و هیچ هنرمند روستایی حاضر به گرفتن وام نشد.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:  از این تریبون از مسئولان کشور درخواست دارم که اگر وامی به هنرمندان سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد، این وام‌ها بدون بهره باشد تا مردم از آن استقبال کنند. شخصاً برای اعطای وام به روستای کلپورگان رفتم و از هنرمندان و سفالگران درخواست کردم که برای دریافت وام اقدام کنند که به‌دلیل همان باورهای مذهبی که مردم‌ دارند توفیقی در آن به دست نیاوردیم.


این مسئول تأکید کرد: اگر به این صنعت توجه شود، با توجه به اقبالی که مردم به صنعت پوشاک و مد دارند، می‌توان گفت وارد رونق و شکوفایی می‌شود  و در این زمینه استفاده چهره‌های مشهور از این لباس‌ها در مدشدن لباس‌های محلی می‌تواند تأثیرگذار باشد.


انتهای پیام/4117/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته